Har ni smörrebröd?  - En reseskildring i dagboksformat

Rubriken är ett nytt bevingat uttryck i vår kör och myntades av en av våra manliga körsångare. Hur och varför kommer vi till lite senare i denna reseskildring.

7 april

6.50 var det samling vid Tannefors kyrka där vår chaufför Eva från Vadstena buss hämtade upp oss. Färden gick söderut mot Helsingborg där vi skulle ta färjan över till Helsingör. Under resan var det lite delade meningar om vad tiden på bussen skulle ägnas till. Det pratades, fikades och snarkades. Den senare aktiviteten avbröts dock brutalt av en irriterande högtalarröst som ville leka Oogha Chakka.

Båtresan över Öresund varade 20 minuter vilket inte kan anses vara speciellt lång tid. Snabba som vi är, han vi både handla parfymer, fika och en del av oss även mumsa i sig danska smörrebröd. Detta trots att det var planerat lunchpaus i Helsingör. Men danska smörrebröd kan man inte få för mycket av skulle det visa sig...

På eftermiddagen var vi framme i Köpenhamn och checkade in på Hotel Scandic Copenhagen, hela gänget inklusive Liselottes piano. Där nåddes vi av de hemska nyheterna om terroristattentatet i Stockholm. Många av oss hade släkt, vänner eller bekanta som befann sig eller befarandes befinna sig i närheten av attentatsplatsen. Denna fruktansvärda händelse lade sordin på vår resa och påvekan märktes även bland befolkningen i Köpenhamn.

Ett konferensrum var bokat för oss på hotellet där vi sen repade ett par timmar.  På kvällen åt vi en gemensam middag på en Italiensk restaurang med gudomlig lax. Ryktet säger att någon/några intog danska smörrebröd innan läggdags (eller så var det nåt annat danskt), men om det är sant låter jag vara osagt...

8 april

Efter en stadig frukost, där det till vissa personers stora besvikelse inte serverades smörrebröd, var det guidning i Köpenhamn med en lokal svensktalande guide. Vi besökte sevärdheter som Amalienborg, Den lille Havsfrue och många många fler. Mitt på dagen var vi tillbaks vid hotellet och lunch var bokat på en genuin turkisk restaurang tvärs över gatan. Menyn bestod av diverse ottomanska specialiteter som Köfte, Kebab, Guvec mm. Vi hade alla svårt att välja bland alla härliga rätter. Det var DÅ han på bred östgötska kläckte de bevingade orden; - Har ni smörrebröd?

Efter lunch tog bussen oss till Svenska kyrkan där vi repade både nya och gamla låtar. Under pausen bjöds vi på hembakade bullar och kaffe. Efter några timmars fritid åkte vi buss till hotell Merriott där middagen var förbeställt och bestod av kyckling och andra godsaker. För att försäkra oss om att våra röster skulle vakna pigga och klingande blev det tidigt i säng.

9 april

Tidig frukost och sedan avresa till Kirken i Kulturcenter. KL 9 skulle vi vara på plats för ljud- och ljusrep inför de två gudstjänster vi skulle medverka i. Det var stor skillnad från de genrep vi är vana vid. Här planerades allt på minuten. Vi skulle upp på scen kl 11.06 för att framföra två låtar och sen kvickt ner till våra platser för att inte spräcka schemat.

Den första gudstjänsten var på danska och inleddes av musiker och lovsångare. Häftig, medryckande musik, ljusspel, rökmaskiner (som sen visade sig vara ånga och inte rök). Kyrkan är en Hillsong kyrka där det kristna budskapet förs fram genom sång och musik.

Den andra gudstjänsten var internationell och förmedlades på engelska. Vi framförde "Lean on me" med Ann-Sofie som solist, därefter "There´s a light" med Karin och Bengan. Och OJ så fint dem sjöng. Det märktes inte minst på församlingen som efteråt kom och tackade oss speciellt. Besöket på Kulturcenter var mycket spännande och inspirerande. Vi blev mottagna med öppna famnen och förhoppningsvis ses vi någon gång igen.

Ja då var det bara hemresan kvar. Jag tror många av oss var trötta (men lyckliga) och sov gott medan busschaufför Eva lugnt och tryggt rattade oss hem till Linköping igen.

Glädje, gemenskap och sång är ord som beskriver essensen i Gospel T Joy. Är så glad över att få vara en del av den gemenskapen.

Stora kramen till Marie, Karin, Liselotte, buschaufför Eva och till er alla underbara körkompisar. <3